verkkomainonta

Markkinointia & Digijuttuja

Verkkomainonta tuo lisää asiakkaita

Markkinointia & Digijuttuja

Verkkomainonta tuo lisää asiakkaita

Verkkomainonta on tehokas keino hankkia uusia asiakkaita kustannustehokkaasti. Monissa yrityksissä pohditaan, missä maksullisissa kanavissa olisi hyvä näkyä ja mihin vaihtoehtoihin budjetti riittää. Varmaa vastausta kanavan valintaan ei ole.

Tämä riippuu vahvasti kohdeyleisöstäsi sekä siitä, mikä on näkyvyyden tavoite. Onko se tunnettuuden lisääminen, klikkausten määrä, latausten määrä, verkkomyynnin lisääminen vai jokin muu? Tässä on muutamia vaihtoehtoja verkkomainonnalle.

Google Ads -hakusanamainonta
Google Display -mainosverkko
Bing Ads -hakusanamainonta
Facebook-mainonta
Twitter-mainonta
LinkedIn-mainonta
Instagram-mainonta
Ohjelmallinen ostaminen

Maksetut LinkedIn-julkaisut

Ihanteellinen: e-kirjojen, virallisten julkaisujen, demojen, verkkoseminaarien tai tapahtumien markkinointiin, kasvattamaan LinkedIn-seuraajia tai tuomaan nimeäsi esiin alasi vaikuttajille.
Rahoitetut LinkedIn-julkaisut tuovat kustomoitua verkkomainontaa lukijansa uutisvirtaan. Julkaisut muistuttavat läheisesti hänen seuraamiensa kavereiden tai yritysten tavallisia julkaisuja. LinkedInin kautta mainostaminen antaa mahdollisuuden kohdentaa yleisö hyvin tarkkaan; aina virasta, työnkuvasta, tutkinnosta tai yrityksestä riippuen. On tärkeää huomioida, että nämä kampanjat toimivat parhaiten 1-2 kuukauden jaksoina, sillä lukija saattaa kokea ”mainosähkyn” ja tulla niinsanotusti sokeaksi maksetuille julkaisuille.

Maksetut Facebook-mainokset

Ihanteellinen: tapahtumien ja tarjousten markkinointiin, tuotteen tai palvelun esille tuomiseen, Facebook-tykkääjien kasvattamiseen tai paikallisyrityksesi promoamiseen.
Kuten LinkedIn-julkaisut, nämä online-mainokset muistuttavat paljon niitä julkaisuja, joita käyttäjän ystävät ja perheenjäsenet julkaisevat. Nykypäivänä kuluttajilla on tapana arastella verkkosivuja, jotka mainostavat räikeästi. Facebook-mainonnan avulla yritys pääsee lähemmäksi kuluttajaa hänelle itselleen mieluisan sosiaalisen median kautta. Perustuen käyttäjän omiin tykkäyksiin (esimerkiksi liittyen harrastuksiin, elämäntyyliin tai muihin kiinnostuksen kohteisiin) Facebookin avulla voi kohdentaa mainontaa hyvinkin tarkkaan. Tätä kautta onkin kätevää mainostaa esimerkiksi vaatteita ja asusteita, elektroniikkaa ja älypuhelinten sovelluksia. Facebookissa on myös helppo jakaa videoita nopeasti suurelle yleisölle, joten voit erottua joukosta hauskalla tai nokkelalla mainosvideolla.

Sponsorisopimukset ja bannerimainonta

Ihanteellinen: bränditietoisuuden lisäämiseen tai tuomaan lisäkävijöitä yrityksen verkkosivuille.

Mainostoimistot ovat viime vuosina julkaisseet huvittavia tilastoja bannerimainonnan tehokkuudesta. ”Planeettojen yhteentörmäyskin on 475 kertaa todennäköisempää kuin bannerimainoksen klikkaaminen”, tai ”279 kertaa todennäköisemmin ihminen kiipeää Mount Everestille kuin klikkaa bannerimainosta.”

Silmämme ovat kehittyneet välttämään verkkosivujen yläreunaa, koska tiedämme, että siellä ne bannerit väijyvät. Emme edes huomaa enää bannerien vilkkumista tai liikkumista. Ja jos banneria klikataan, avautuvalta sivulta poistutaan 1-3 sekunnin kuluessa.

Vaikka bannerimainonta saa jotkut markkinoijat pudistamaan päätään, se on silti edelleen erittäin usein käytetty verkkomainonta alusta suuremmille yrityksille. Näin yritykset pyrkivät pitämään näkyvyyttä yllä ja saamaan kävijöitä sivuilleen.

Tehostettua kohdennusta hyödynytämällä banneritkin tuottavat yleensä parempia tuloksia – mutta tämä edellyttää mojovia investointeja.

Hakusanamainonta

Ihanteellinen: tuomaan kävijöitä verkkosivulle ja houkuttelemaan kävijöitä, jotka aktiivisesti etsivät jotakin tuotetta tai palvelua.

Maksetun haun etu on se, että kohdeyleisösi on jo aktiivisesti etsimässä tuotettasi tai palveluasi; maksat siitä, että näyt hakutuloksessa ensimmäisten joukossa. Tämä lisää todennäköisyyttä siihen, että asiakas ostaa sinulta eikä kilpailijaltasi.

Minkä tahansa verkkomainonnan kanavan valitsetkin, mainoskampanjat ovat usein tehokkaampia yhdessä verkkokampanjoinnin kanssa.