Hyvät verkkosivut eivät ole sinua itseäsi varten vaan asiakkaitasi varten

Markkinointia & Digijuttuja

Näin luot hyvät verkkosivut-10 helppoa askelta

Markkinointia & Tarinoita

Näin luot hyvät verkkosivut – 10 helppoa askelta

Hyvät verkkosivut, jotka toimivat myynnin vahvana tukena, on merkittävin asia, jonka voit tehdä yrityksesi esiin tuomiseksi ja tuloksen kasvattamiseksi. Sillä ei ole merkitystä onko yritykselläsi ollut verkkosivut jo vuosia, vai kokoatko ne nyt ensimmäistä kertaa.

Nykypäivänä ymmärretään verkkosivujen merkitys yrityksen myynnin ja markkinoinnin tukena tai paremminkin kulmakivenä. Moni pienyrittäjä haluaa tehdä asioita itse ja vaikka verkkosivujen tekemisestä olisi vain vähän, tai ei yhtään kokemusta, monet ryhtyvät tuumasta toimeen.

Alla muutamia vinkkejä joista hyvät verkkosivut rakentuvat. Verkkosivujen ulkoasu on hyvin tärkeä. Yhtä tärkeitä ovat kuitenkin niiden tavoitteet ja sen periaatteen ymmärtäminen, että sivut eivät ole sinua, vaan niiden käyttäjiä varten. Loppupeleissä ratkaisevin tekijä on, että sivujen käyttäjä on tyytyväinen ja ostaa!

Yrittäjä huom! Hyvät verkkosivut eivät ole itseäsi varten

On olemassa lukemattomia tapoja rakentaa verkkosivut, ja ne on mahdollista tehdä itse edullisesti tai ilmaiseksikin. Ilmaiset palvelut sisältävät toki ohjeistuksen, kuinka lisätä sivuja ja niin edelleen, mutta niissä ohjeet eivät tule suoraan markkinoinnin ja suunnittelun ammattilaisilta.
Heillä on vankka tietämys ja taito auttaa sinua päättämään, mitkä asiat tekevät sivuistasi hyvät ja mitkä saattavat viedä koko sivuston suohon. Joku suunnittelija taas saattaa  luoda sivuille upean ulkoasun, mutta ei välttämättä osaa katsoa sivuja markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta. Silloin sinun on hyvä tietää joitain perusasioita, kuten mikä houkuttelee asiakkaita ja saa heidät vielä tekemään ostoksiakin. Lue lisää aiheesta verkkosivujen suunnittelu

1. Aseta tavoitteet

Ensin tärkein kysymys: miksi haluat tehdä verkkosivut? Sanoiko joku, että sinulla on oltava sellaiset? Se ei ole hyvä syy. Ennen kuin aloitat, sinun on tiedettävä miksi haluat verkkosivut. Sivusto, jolla ei ole tavoitetta on sivusto ilman todellista suuntaa.

2. Tunne asiakkaasi

Hyvät verkkosivut eivät ole sinua itseäsi varten. Ennen kuin ryhdyt toimeen, sinun on tiedettävä asiakkaasi ja mitä he tarvitsevat. Miksi? Koska sivusto ei ole sinua, tuotettasi, kirjaasi tai muita saavutuksiasi varten. Verkkosivusi ovat asiakkaitasi varten ja väline, jolla sinä voit tehdä asioita heidän eteensä.

3. Kohdista puhe asiakkaaseen

Hyvät verkkosivut eivät ala itsesi tai yrityksesi esittelyllä. Kuinka monta kertaa käytät sivustollasi lauseita, joissa vilisee sanoja
minä” tai ”me”? Tarkista! Jos teet kuten useimmat, tätä esiintyy sivuillasi paljonkin. Sinun on annettava kenkää tälle puhetyylille! Tai
ainakin käyttää näitä ilmaisuja hyvin säästeliäästi. Käytä mieluummin sanoja ”sinä” ja ”sinun”, koska keskiössä on tosiaan asiakkaasi, etkä sinä
itse.

4. Ota sana haltuun

Sivuston teksti jää usein liian vähälle huomiolle, vaikka se on asiakkaan näkökulmasta kriittisen tärkeä osa kokonaisuutta. Kirjailija tai
yritysjohtaja ei välttämättä löydä houkuttelevia sanavalintoja, jotka saisivat asiakkaan tekemään ostoksia. Sivustollasi tulisi olla myös liiketoimintaasi oleellisesti liittyviä avainsanoja (hakusanoja). Jos olet tyytyväinen sivustoosi, mutta myynti ei ota tulta alleen, vika voi olla sisältötekstissä. Mistä sitten voit tietää, onko kyse siitä? Pyydä arvioita ammattilaiselta.

5. Kirjoita uutiskirje

Nykyään ei riitä, että yritykselläsi on paljon seuraajia sosiaalisessa mediassa. Some muuttuu koko ajan. Facebook on hyvä, mutta suurimmalta osin
maksullinen vaihtoehto – mikäli et panosta rahallisesti Facebook-mainontaan, päivityksesi eivät todennäköisesti ilmesty yhdenmukaisesti näkyviin seuraajiesi uutisissa. Uutiskirje on mainio vaihtoehto, kun haluat kasvattaa yrityksesi toimintaa ja sivustosi lukijakuntaa. Uutiskirjeen aloittamiseksi löytyy paljon hyviä sivustoja. Useimmat niistä tarjoavat ilmaista tiliä, kunnes saat tietyn määrän seuraajia uutiskirjeellesi.

6. Anna lahja

Mieti, mitä voisit antaa vastineeksi siitä, että saat jonkun sähköpostiosoitteen uutiskirjeesi lähetyslistalle. Jos joku haluaa antaa osoitteensa, sinun tulisi antaa hänelle hyvä syy siihen. Ennen siihen saattoi riittää esimerkiksi kirjailijan verkkosivustolla yksi kappale hänen kirjastaan luettavaksi maksutta, nykyään asiakkaat odottavat enemmän. Voisitko esimerkiksi antaa pienen lahjakortin verkkosivuillesi tuotteiden ostoa varten? Jokin tuntuva lahja toimii varmasti.

7. Rakenna luottamusta

Ostaisitko mitään henkilöltä, johon et luota? Suurin osa vastaisi tähän varmaan kieltävästi. Silti usein näkee verkkosivuja, joissa ei kerrota minkäänlaisia kokemuksia tuotteista tai palveluista. Kerro muutamalla sanalla mitä asiakkaasi ovat kertoneet palveluista tai tuotteistasi. Lisää sivuillesi some linkki ja kehota Liittymään mukaan tuhannen muun tykkääjän joukkoon Facebookissa!”  Tämä auttaa kuluttajia näkemään, että hekin voivat liittyä tuotteesi tai palvelusi tykkääjiksi. Jos some-lukusi ovat vielä pieniä, voit jättää tämän kikan siihen hetkeen, kun seuraajia on kertynyt enemmän. Kokemusten jakaminen tuotteista tai palveluista on toimiva vaihtoehto. Oletko esimerkiksi ajatellut, että tällaisen arvion voisi tehdä myös videona?

8. Kuvaa videoita

Hyvät verkkosivut sisältävät videoita. Tutkimukset osoittavat, että kun yksi innokas käyttäjä puhuu tuotteesta, palvelusta tai henkilöstä, se voittaa monen muun markkinointitavan. Tätä varten video on mainio valinta! Jos mahdollista, kuvaa asiakkaita käyttämässä tuotettasi tai palveluasi, tai pyydä heitä itseään kuvaamaan jotain käytettyään tuotetta. Tämänkin helppoon toteuttamiseen käytännössä löytyy paljon vinkkejä netistä.

9. Pidä blogia

Hyvät verkkosivut sisältävät blogin. Kuinka tuplata tai triplata kävijät sivustollasi? Pidä blogia ja lupaa kävijöillesi mielenkiintoisista aiheista entistä kattavampi, yksityiskohtaisempi versio. Sanotaan esimerkiksi, että sinulla on blogipostaus, joka on todella suosittu ja se on saanut aikaan paljon hyvää keskustelua. Miksipä et tarjoaisi tästä laajempaa, hiottua versioita asiakkaan sähköpostiin heidän sähköpostiosoitettaan vastaan?

10. Kehotus toimintaan!

Hyvillä verkkosivuilla ohjataan toimintaan. Jotta verkkosivu voi olla tehokas, tuloksia tuottava myynnin työväline, tarvitset sivustollesi toimintaan kehoittavia buttoneita. Sinulla olisi hyvä olla useita eri koukkuja saadaksesi lisää kävijöitä. Tässä suosituimpia ilmaisuja:

* Ota yhteyttä
* Opi lisää
* Soita nyt!
* Vastaa kyselyymme
* Pyydä konsultaatiota
* Klikkaa tästä
* Hae nyt!
* Kysy asiantuntijalta

Viimeinen vinkki: Tutustu Google Analytics -sovellukseen, joka on tarkoitettu verkkosivujen kävijäseurantaan. Saat selville esimerkiksi paljonko sivuillasi on kävijöitä, mistä kävijät tulevat, mitkä avainsanat ovat johtaneet heidät verkkosivuillesi, ja mikä on poistumisprosentti. Jos et ole varma mihin tuloksiin tulisi olla tyytyväinen, kysy apua ammattilaiselta, tai oman alasi asiantuntijalta. Tärkeintä on tarjota asiakkaalle sisältöä mitä hän janoaa. –