WordPress_kotisivut_yritykselle_2020

Markkinointia & Digijuttuja

WordPress  kotisivut yritykselle 2024
– 
mitä kaikkea tulee ottaa huomioon?

Pienyrittäjän kattava opas verkkosivujen tekemiseen

WordPress_kotisivut_yritykselle_2020

Markkinointia & Digijuttuja

WordPress  kotisivut yritykselle 2024 – mitä kaikkea tulee ottaa huomioon?

Verkkosivujen suunnitteluohjelmat ovat kehittyneet merkittävästi, joten niiden käyttö on nyt helpompaa kuin koskaan. Sinun ei tarvitse tuntea koodausta kehittääksesi houkuttelevan ja toimivan sivuston. Riippumatta siitä, mitä ohjelmaa käytät, on olemassa kuitenkin perussääntöjä, jotka antavat verkkosivustollesi ammattimaisen ilmeen, tekevät sen helposti löydettäväksi ja näyttävät yrityksesi parhaassa valossa.

Mitä kaikkea tulee ottaa huomioon kun luot yrityksellesi WorPress kotisvut 2024? Enää ei ole mahdollista pyörittää yritystä, ei edes kivijalassa toimivaa kauppaa tai muutakaan yritystä, ilman verkkonäkyvyyttä. 

Kuluttajat ja potentiaaliset asiakkaasi kääntyvät Internetin puoleen kaikkessa tuotetutkimuksessa sekä sijaintiin ja aukioloaikoihin liittyvissä kysymyksissä. Jopa yksinkertainen, hyvin suunniteltu verkkosivusto voi antaa sinulle etulyöntiaseman toimiallalasi. Jos sinulla on tuotteita, joita voi myydä helposti verkossa, sivustosi voi avata uusia markkinoita ja laajentaa liiketoimintaasi edullisesti ja helposti.

Tässä artikkelissa käsittelemme alusta lopppuun tärkeimmät  asiat mitä tulee ottaa huomioon kun tehdään yritykselle WordPress kotisivut 2024. 

Määritä kotisivujesi ensisijainen tarkoitus

Yrityksen verkkosivusto toimii yleensä paikkana, jolla tarjotaan yleistä tietoa yrityksestäsi tai se on suora sähköisen kaupankäynnin alusta. Riippumatta siitä, oletko luomassa yksinkertaista verkkosivustoa vai monimutkaista verkkokauppasivustoa, tärkein asia joka sinun on tehtävä, on kertoa etusivulla selkeästi mitä yrityksesi tekee. 

Ajattele tarkkaan käyttökokemusta ja matkaa, jonka käyttäjä käy läpi sivustollasi vierailun aikana. Riippumatta verkkosivustosi perimmäisestä tavoitteesta tai siitä, missä painopiste on, käyttäjien on voitava saavuttaa haluamansa helposti. Itse päämäärää olisi vahvistettava, kun käyttäjät liikkuvat yleisesti sivustollasi. Jos et aio hyväksyä maksuja verkkosivustosi kautta, sinulla ei ole niin paljon työtä tämän päämäärän luomisessa. Jos taas myyt verkossa tuotteitasi tai palveluitasi ja haluat tarjota asiakkaille mahdollisuuden maksaa verkossa, sinun on käytettävä ulkoista palvelua maksujen vastaanottamiseen. 

WordPress_kotisivut_2020_yrittajanopas

Kotisivujen strategia

Kuten aiemmin jo manitsinkin parhaiten menestyvillä WordPress kotisivuilla on tavoite ja strategia. Startegian ja laatimiseksi on hyvä astua asiakkaan saappaisiin ja yrittää kartoittaa mitä ongelmia potentiaalisilla asiakkaillasi mahdollisesti voisi olla. Mitä hakusanoja he käyttävät yrityksesi palveluihin ja tuotteisiin kohdistuvissa hauissa. Verkkosivujesi tulisi vastata kävijöiden tarpeisiin ja yleisimpiin kysymyksiin. Kokonaisvaltaisen verkkostrategian laatiminen auttaa sinua sinua onnistumaan ja saat esim. sosiaalisesta mediasta tukea verkkosivujesi kävijöiden ohjaamisessa asiakkaiksi. Liikenteen haaliminen ja kävijät eivät pelkästään riitä, vaan kävijät tulisi saada vakuuttuneeksi tarjoamiesi palveluiden laadusta ja luotettavuudesta. Ostamisen pelkoja on hyvä poistaa ja sisällön on hyvä tukea ostopäätöksen tekemistä. Lue lisää verkkosivujen strategiasuunnittelusta täältä.

WordPress kotisivujen sisältö ja ulkoasu

Hyvä verkkosivusto on enemmän kuin staattinen kotisivu. Haluatko  luoda useita sivuja, jotka on omistettu liiketoimintasi eri osa-alueille, kuten yrityksesi tarjoamille palveluille tai yksityikohtaisille tuoteluetteloille? Tai aiotko pitää blogia liiketoimintaasi liittyvistä tärkeistä aiheista? Tässä kohtaa haluat olla varma, että jokainen sivu tukee verkkosivuston ensisijaista tavoitetta, ja jokaisella sivulla on selkeä tarkoitus unohtamatta toimintakehoituksia (esim. opi lisää, kirjaudu sisään, ota yhteyttä, kysy tarjous tai osta tämä). Yhteystiedot ovat asiakkaiden suora linkki sinuun, joten se on yksi verkkosivuston tärkeimmistä osioista. Muista sisällyttää yhteystietoihin niin paljon tietoja kuin voit (puhelinnumero, sähköpostiosoite ja fyysinen sijainti, jos sellainen on). On myös hyvä idea sisällyttää tietoja perustajista ja henkilökunnasta, jotta asiakkaat voivat yhdistää oikeita nimiä ja kasvoja yritykseesi. 

Jos yritykselläsi ei vielä ole logoa, suosittelen palkkaamaan graafisen suunnittelijan luomaan logo verkkosivuillesi sekä käyntikortteihin ja sosiaalisen median profiileihin. Tämä auttaa asiakkaitasi tunnistamaan yrityksesi helposti missä vain ja luomaan luotettavan mielikuvan yrityksestäsi. Tutustu logosuunnitteluumme täältä. Ammattilaisen toteuttama brändäys maksaa itsensä takaisin monin kertaisesti. Tutustu brändäyksen saloihin täältä.

Ole selkeä ja johdonmukainen. Selvitä mitä yrityksesi tekee, selkeästi, ytimekkääksi yhdeksi lauseeksi. Vierailijoiden olisi hyvä ymmärtää sekunneissa mitä yrityksesi tekee, kun he saapuvat etusivullesi. Muutama hyvin kirjoitettu sivu on tehokkaampi kuin kymmeniä huonosti kirjoitettuja sivuja. 

Aseta strategiset toimintakehoitukset. Toimintakehoituspainikkeet toimivat yleensä parhaiten, kun ne vastaavat sivun tietoja. Esimerkiksi ”Osta nyt” -painike on järkevä tuotesivulla, mutta ei Tietoja-sivulla. Pikemminkin ”Ota yhteyttä saadaksesi lisätietoja” saattaa olla sopivampi. Vastaavasti asiakasarvioita sisältävällä sivulla voi olla painike, joka vie lukijan tarjolla oleviin palveluihin ja hinnoitteluun. 

Automatisoi nopeuden optimointi. Asenna hyvä automaattinen nopeuden optimointi lisäosa verkkosivuillesi. Oikeiden laajennusten asentaminen tallentaa sivustosi osat välimuistiin, joten vierailijoiden ei tarvitse ladata mitään enemmän kuin kerran. WordPress-käyttäjille suosittelemme WP Super Cache, W3 Total Cache tai Autoptimize lisäosaa, jotka pakkaavat tiedostoja ja antavat vierailijoille mahdollisuuden selata sivustoasi nopeammin. Jotkut tämän tyyppiset lisäosat ja niiden asetukset saattavat vaatia ammattilaista, jos et ole erityisen taitava tekniikan suhteen.

Vältä kliseisiä kuvapankkikuvia. Jos kuitenkin haluat toimia itse graafikkona, vältä kliseisiä kuvia. Kliseinen kuvapankkikuva on nopein tapa muuttaa loistava sivusto keskinkertaiseksi. En väitä, etteikö kuvapankkikuvia voisi käyttää, niistä rakentuu toki upeita kokonaisuuksia, mutta niiden käytössä kannattaa ensin harjaannuttaa visuaalista silmää. Jos etsit valokuvia käytettäväksi sivuillasi, hyvä ja helppo ratkaisu on käyttää kuvaa todellisesta tiimistä tai toimistostasi. Älä kuitenkaan napsi niitä itse kännykällä pimeissä huoneissa. Korkealaatuiset kuvat lisäävät myyntiä, joten sijoita hyviin valokuviin yrityksestäsi, myymistäsi tuotteista tai palveluista.

Määritä maksujärjestelmä

Vaikka tämä vaihe ei koske kaikkia yrityssivustoja, yritysten, jotka haluavat tarjota mahdollisuuden maksaa verkossa, on integroitava sähköiset maksujärjestelmät verkkosivustoilleen. Tarjolla on useita vaihtoehtoja, joten tutustu ja vertaile niitä huolellisesti ennekuin teet päätöksen. Voit säästää useita euroja kuukausittain. Varmista, että saat ratkaisun, jonka kanssa on helppo toimia ja joka on riittävän joustava vastaamaan tarpeisiisi nyt ja tulevaisuudessa. Muutamia tunnettuja maksupalvelun tarjoajia WordPress kotisivuillesi ovat mm. Paytrail, Checkout ja Bambora

Päätä verkkotunnus eli domain

Verkkotunnuksesi on yksi verkkosivustosi tärkeimmistä ominaisuuksista. Se on URL (osoitepolku), jonka jaat nykyisten ja potentiaalisten asiakkaidesi kanssa ja mainostat sosiaalisessa mediassa. Siksi olisi ihanteellista, että domain on kuvaava ja helppo muistaa ja kirjoittaa. Yritä pitää domain lyhyenä ja välttää lyhenteitä ja numeroita välttääksesi sekaannuksia. Sinun on myös päätettävä domain pääte. Tämä on verkkotunnuksesi lopussa oleva jälkiliite, kuten .com, .net tai .org. Jos asiakkaasi sijaitsee suomessa on verkkotunnuksen pääte fi. Jos taas ajattelet myyväsi myös ulkomaille, tällöin .com pääte on tarpeen. Vapaita .fi päätteisiä domainnimiä voit tarkastella Traficomin sivuilta kohdasta fi-verkkotunnushaku 

Kun olet valinnut verkkotunnuksesi, sinun on valittava sille välittäjä. Jos haluat pitää verkkosivujen ylläpidon simppelinä valitse välittäjä, jolta voit ostaa myös kotisivutilaa (Webhotelli). Näin maksat verkkotunnuksesta ja webhotellista samaan paikkaan ja pysyt paremmin ajan tasalla milloin verkkotunnus vanhenee. Verkkotunnus täytyy uusia tasaisin väliajoin, muuten se luovutetaan vapaille markkinoille muiden saataville. Verkkotunnuksesi ylläpitäjä pitää siis huolen verkkotunnuksesi ajantasaisuudesta ja rekisteröinnistä. 

Verkkosivuille webhotelli

Jokainen WordPressillä luotu kotisivu tarvitsee oman tilan eli webhotellin, johon kaikki tieto tallennetaan. Useimmat hosting-yritykset asentavat WordPressin jo valmiiksi, joten sinun ei tarvitse murehtia miten WordPress asennetaan. Budjetistasi riippuen voit valita parikin eri vaihtoa verkkosivujesi kodiksi. Jaettu palvelin on edullisin vaihtoehto, joka tarkoittaa sitä, että jaat palvelimen muiden sivustojen kanssa. Dedikoitu hosting maksaa huomattavasti enemmän, mutta se tarkoittaa, että saat yrityksesi sivuille oman palvelimen, eikä sinun tarvitse kilpailla muiden sivustojen kanssa, jotka voivat hidastaa verkkosivujesi nopeutta. Vertaillessasi hosting yrityksiä ota huomioon ainakin seuraavia asioita: 

– Verkkosivuille ja sähköposteille varattu tila.
Jos verkkosivuillesi tulee paljon kuvia ja et ehkä osaa vielä optimoida niitä (pienentää kuvia) verkkoon soveltuviksi, kannattaa varata webhotellille runsaasti tilaa minimissään 10 gigaa.

– Tietoturva
Kannattaa myös tarkistaa mitä hosting yritys kertoo tietoturvan tasosta. WordPressin lisäosat ja niiden haavoittuvuudet ovat hakkereiden syynissä. 

–  Suorituskyky
Jos sivuillasi on paljon liikennettä miten webhotelli taipuu suuriin kävijämääriin. 

Liiketoimintasi kasvaessa saatat joutua päivittämään toiseen hosting yritykseen. 

Valitse verkkosivujen ylläpitäjä

Pienyrittäjänä oman WordPress kotisivun ylläpito voi olla yksinkertaisesti liian suuri haaste, joten sinun on hyvä valittava verkkosivuillesi joku ammattitaitoinen ylläpitäjä. WordPress-verkkosivut vaativat julkaisujärjestelmän sekä lisäosien säännöllistä päivittämistä, muutoin sivustosi voi joutua hakkereiden kynsiin. Samoin, ennen jokaista päivitystä, sinun tulisi pystyä ottamaan sivuista backup, jotta sinulla on olemassa ehjä sivusto ja tietokanta jos jokin menee päivityksessä vikaan. 

Testaa ja julkaise kotisivut

Ennen kuin julkaiset sivustosi verkossa, varmista, että se toimii kaikilla tärkeimmillä selaimilla, kuten Internet Explorer, Microsoft Edge, Firefox, Safari ja Chrome. Katso verkkosivuja myös tablet laitteella sekä puhelimella. Napsauta jokaista sivua ja ominaisuutta varmistaaksesi, että kuvat näkyvät, linkit ovat oikein ja ulkoasu näyttää sujuvalta. Tämä vie jonkin aikaa, mutta nyt tekemäsi työ säästää tulevia valituksia vierailijoilta, jotka eivät pääse käyttämään tiettyjä ominaisuuksia. 

Toinen tärkeä ominaisuus sisällytettäväksi verkkosivustoosi alusta alkaen on analytiikkaohjelma. Asettamalla tämän ennen kuin verkkosivusto on aktiivinen, voit selvittää ongelmat ja koordinoida oikeat asetukset. Kun verkkosivusto on aktiivinen, voit seurata analytiikan avulla sivun tehokkuutta ja huomaat, miksi jokin sivu onnistuu tai epäonnistuu. Voit tarkastella, mitkä markkinointikampanjasi tuottavat eniten tuloksia, ja tutkia mahdollisia muuttujia, kuten kaupunki, selain jne., jotta saat tietoa siitä, kuinka kohderyhmäsi toimii sivustosi kanssa. Jos otat analytiikan käyttöön pitkälti julkaisun jälkeen, menetät arvokkasta tietoa, eikä sinulla ole tällöin keinoa nähdä alusta alkaen, mitkä sivustosi elementit ovat onnistuneita tai epäonnistuneita. 

Markkinoi WordPress kotisivujasi sosiaalisessa mediassa / hakukoneissa. 

Sosiaalinen media, olipa se Facebook, Twitter, LinkedIn tai Pinterest, on paras tapa tavoittaa kohderyhmäsi ja kertoa asiakkaillesi mitä yrityksellesi kuuluu.  

Sisällytä sosiaalisen median linkit myös verkkosivuillesi. Yleisimmät paikat ovat alatunniste tai lisäpalkki (oikeassa yläkulmassa oleva ylimääräinen valikko, johon sisältyy usein kirjautumis- tai yhteystietolinkit). 

Verkkosivustosi lähettäminen suurimmille hakukoneille auttaa myös johdattamaan potentiaalisia asiakkaita sivuillesi, samoin kuin vahvan hakukoneoptimointistrategian (SEO) käyttöönotto koko sivustolla. Yrityksellesi ja alallesi ominaisten otsikoiden, metakuvausten ja yhtenäisten resurssitunnisteiden (URI) määritteleminen auttaa varmistamaan, että sijoitut oikein hakukoneissa yrityksesi tuotteisiin tai palveluihin kohdistuvissa hauissa. Asiaankuuluvien avainsanojen rakentaminen sisältöön jo verkkosivustosi ensimmäisistä vaiheista alkaen, sekä keskittyminen SEOon auttaa sinua luomaan liikennettä jo varhaisessa vaiheessa

Päivitä WordPress kotisivujasi

Pysyminen “tuoreena” on tärkeää, joten päivitä verkkosivustoasi säännöllisesti ajankohtaisilla tapahtumilla, uusilla tuotteilla ja tarjouksilla sekä yritysuutisilla, jotta kävijät tulevat takaisin sivustolle. 

Sinun tulisi myös tarkistaa vähintään kuukausittain sivustosi tekninen puoli varmistaaksesi, että ohjelmistosi ja kaikki lisäosat ovat ajan tasalla. Jos ohjelmistosi ei ole ajan tasalla, se on vaarassa hakkeroida, vaikka verkkosivuston hosting palveluntarjoajan tietoturva olisikin vahvaa. Jos sinulla ei ole aikaa tehdä päivityksiä itse, palkkaa yritys tekemään se puolestasi. 

Laadukkaiden WordPress kotisivujen perustaminen yrityksellesi on edullinen sijoitus, jonka avulla voit sekä luoda uskottavuuden että tavoittaa laajemman asiakaskunnan kuin koskaan voisit perinteisten markkinointitekniikoiden avulla saavuttaa. Jos pidät verkkosivustosi ajan tasalla tuoreella, ajankohtaisella sisällöllä ja vastaat nopeasti teknisiin ongelmiin, sinun ei tarvitse koskaan huolehtia siitä, että et olisi olemassa nykyisille ja tuleville asiakkaillesi.

Kuinka verkkosivujasi voisi kehittää?

Tilaa auditointi