Mita_on-markkinointi

Markkinointia & Digijuttuja

Mitä on markkinointi

Markkinointia & Digijuttuja

Mitä on markkinointi


Jotkut ovat sitä mieltä, että markkinointi on mainoksia, brändäystä tai uudet verkkosivut jne. Edellä mainitut käsitteet ovat osa markkinointia, mutta ne eivät määritä markkinointia.

Seuraavassa mielestäni selkokielinen ja jargon vapaa vertaus, joka avaa markkinoinnin käsitettä hyvin:

Jos sirkus on tulossa kaupunkiin, ja maalaat kyltin: “ sirkus on tulossa kaupunkiin”, tämä on mainontaa.

Jos laitat kyltin auton kylkeen ja ajelet ympäri kaupunkia, tämä on promoamista.

Jos ajat autolla kaupunginjohtajan portin läpi kukkapenkkiin ja paikallinen sanomalehti kirjoittaa tästä jutun, se on julkisuutta.

Jos saat kaupunginjohtajan nauramaan tapahtuneelle, se on PR-toimintaa.

Jos kaupungin asukkaat menevät sirkukseen, ja saat ne käyttämään rahaa sirkuksessa, se on myyntiä.

Jos suunittelit tämän kaiken, se on markkinointia.

Markkinointi on strategia, jota käytät saadaksesi ideaalin kohderyhmäsi pitämään ja luottamaan sinuun riittävästi, jotta he kääntyisivät asiakkaiksesi.

Kaikki markkinointiin liittyvät jutut, joihin yleensä törmäät joka puolella, on markkinointi taktiikkaa.

Strategia vs taktiikka

Avain markkinoinnissa menestymiseen on ymmärtää strategian ja taktiikan ero. Strategia on iso kuva, jonka luot ennen taktiikkaa. Kuvittele, että ostat tyhjän tontin ja haluat rakentaa talon. Tilaatko kasan puuta tai tiiliä ja alat latomaan niitä päällekkäin? Tuskin, koska päätyisit isoon sotkuun, joka ei varmasti olisi turvallinen. Mitä teet sen sijaan? Palkkaat ensin arkkitehdin, joka suunnittelee kaikki suuret linjat, kuten hakee rakennusluvat ja miettii minkälaisesta talomallista pidät jne. Kaikki tämä on suunniteltu ennen kuin alat kaivamaan talon pohjia tai asentamaan suihkua paikalleen. Se on strategiaa.

Kun sinulla on strategia, tiedät, kuinka monta puuta tai tiiltä tarvitset. Mihin talon pohja rakennetaan ja minkälainen katto rakennukseen tulee.

Kun taas palkkaat rakennusmestarin, putkimiehen ja sähkömiehen jne., tämä on taktiikkaa. Et voi tehdä tuloksellista markkinointia ilman strategiaa ja taktiikkaa.

Strategia ilman taktiikkaa ei johda talon valmistumiseen. Kun kaikki suunnitelmat ovat valmiina, palkkaat rakennusmestarin. Tarvitset sähkö-, ja putkimiehet, jotka alkavat latoa puita tai tiiliä päällekkäin.

Taktiikka ilman suunnitelmaa johtaa sekasortoon

Kuvittele, että alat rakentamaan ja huomaat, että rakennus on väärässä paikassa ja alat purkamaan sitä siirtääksesi sen oikeaan paikkaan. Sitten huomaat, että rakennus ei istu ympäristöön. Tämä ei yksinkertaisesti toimi.

Silti vielä tänä päivänäkin moni pienyrittäjä tekee markkinointia näin. He kasaavat joukon satunnaisia taktiikoita siinä toivossa, että he saavat maksavia asiakkaita. He rakentavat yritykselleen nettisivut sen kummempia miettimättä ja päätyvät huomaan, että nettisivut muistuttavat heidän vanhaa kulunutta esitettä sähköisessä muodossa. Tai he alkavat promoamaan yritystään sosiaalisessa mediassa, koska he kuulevat, että se on nykyään muodissa jne.

Tarvitset molemmat, strategian ja taktiikan menestyäksesi, mutta strategian on tultava ensin, koska se sanelee mitä taktiikkaa käytät. Tässä kohtaa markkinointisuunnitelma tulee kyseeseen. Ajattele markkinointisuunnitelmaa arkkitehdin suunnitelmana hankkia ja ylläpitää asiakassuhteita.

Älä epäröi palkata meitä yrityksesi markkinoinnin arkkitehdiksi.

Yhdessä LOCOmoin kanssa määritetty strategia on nopein reitti parempaan tulokseen! Koska aika on rahaa, emme halua tuhlata aikaanne turhaan jargoniin. Meidän tehtävämme on kasvattaa asiakkaidemme liiketoimintaa tehokkaasti ja tarjota parempaa tulosta.