Miten_hankkia_uusia_asiakkaitajakasvattaatulosta

Markkinointia & Digijuttuja

Miten hankkia
uusia asiakkaita?

Markkinointia & Digijuttuja

Miten hankkia
uusia asiakkaita?

Miten hankkia uusia asiakkaita on haaste, joka pyörii jokaisen yrittäjän mielessä aika ajoin. Aina se tuntuu yhtä tuskaiselta ja joskus miltei mahdottomalta tehtävältä. Mitä tuumisit, jos se olisikin paljon yksinkertaisempaa, kuin olet kuvitellut sen olevan?

Suuret kasvunäkymät uusasiakashankinnassa on mahdollisia, toimialasta riippumatta. Kyse on ainoastaan investoimastasi ajasta  ja omistautumisesta. Jos olet valmis näkemään hiukan vaivaa, voit kasvattaa yrityksesi tulosta digimarkkinoinnin keinoin. Alla olevat vinkit auttavat sinua eteenpäin, mutta menestyksen taso on kiinni sinusta.

1.  Aseta tavoiteita

Kaikki yritystoiminnassa alkaa tavoitteista. Mitä sinä haluat saavuttaa?

  • Lisätä tunnettuutta
  • Lisätä myyntiä
  • Kasvattaa jäsenmääriä
  • Hankkia uusia asiakkaita

2. Kehitä ostajapersoona

On vaikea saavuttaa tavoitteitasi, jos et tiedä mitään niistä ihmisistä, jotka tekevät tavoitteistasi totta. Ostajapersoonan hahmottaminen antaa sinulle paremman käsityksen asiakkaistasi. Ne paljastavat kivut, haasteet ja esteet, jotka pitävät heitä valveilla yöllä.

Vastaa alla oleviin kysymyksiin saadaksesi selkeän käsityksen kohderyhmästäsi. Tämä auttaa sinua kun suunnittelet strategian ja kun alat luomaan sisältöä verkkosivuillesi.

  • Millaisia he ovat?
  • Mitä ongelmia he kohtaavat?
  • Mikä pitää heidät valveilla yöllä?
  • Miten voit ratkaista heidän ongelmia?
  • Mitä haluat heidän tekevän?

Älä koskaan aliarvioi sitä hyötyä, jonka saat kun todella tunnet asiakkaasi.

3. Digitaalinen asiakaskokemus, ymmärrä asiakkaan matka

Asiakkaan ostopolku alkaa useinmiten verkossa, tiedon hakemisella. Yrityksesi onnistuminen edellyttää ymmärrystä ostoprosessista. Kartoita suosituin asiakkaan matkareitti, jolla he päätyivät ostamaan tuotteesi. Kun näet sen visuaalisesti, voit tunnistaa aukkokohdat.

Jos sinulla ei vielä ole näitä karttoja, voit luoda ne vastaamalla muutamiin kysymyksiin:

  • Miten asiakaasi löysivät sivustosi? (mistä kanavista ihmiset päätyvät asiakkaiksi?)
  • Minne he menevät kun he saapuvat sivustollesi?
  • Mikä sisältö johdattaa heidät loppuun asti/tavoiteltuun toimintaan?

Tee karttoja kustakin eri asiakastyypistä.

4. Tutki kilpailijoiden sivustoja

On tärkeää saada käsitys siitä, mitä kilpailijat tekevät inbound markkinoinnin saralla. Kun näet mitä he tekevät oikein, voit suunnitella kuinka jäljitellä heidän menestystään oman yrityksesi kohdalla.

  • Millaista liikennettä heidän sivuillaan on?
  • Mistä ne näyttävät saavan kävijävirtaa?
  • Mitä avainsanoja he käyttävät houkutellakseen ihmisiä sivustolleen?
  • Mitkä ulkopuoliset sivustot linkittävät heidän sivustolleen?

Tämä tieto auttaa luomaan listan toimista, joita markkinointitiimisi voi hyödyntää tavoitteiden saavuttamiseksi.

5. Arvioi oma verkkosivustosi

Kun tiedät, mitä kilpailijat tekevät, on aika tarkastella kuinka sinun yrityksesi pärjää. Muutamia kysymyksiä, joita voit pohtia on muun muassa:

  • Tarjoaako sivusto kiinnostavaa sisältöä ostajapersoonalle?
  • Vastaako sivustoni sisältö asiakkaiden yleisimpiin kysymyksiin?
  • Onko minun sivustoni design linjassa nykyisten trendien ja standardien kanssa?
  • Onko sivuillani selkeä ja tiivis ydin sanoma? USP unique selling point?
  • Onko verkkosivustoani mukava ja helppo käyttää?
  • Voivatko vierailijat nopeasti sulattaa ja ymmärtää sisällön?
  • Onko sivustollani call to action-painikkeet houkuttelevalla tekstillä?

6. Kehitä kolmen kuukauden sisältömarkkinointistrategia

Kun kaikki nämä vaiheet ovat on läpi käyty, on aika luoda vahva kolmen kuukauden strategia. On hyvä aloittaa kolmesta kuukaudesta, koska se on tarpeeksi pitkä aika nähdä kasvua tapahtuvan, mutta tarpeeksi lyhyt että se ei käy liian ylivoimaiseksi toteuttaa.

7. Luo mielenkiintoista asiakasta kiinnostavaa sisältöä

Näinä ensimmäisten kolmen kuukauden aikana, sinun kannattaa luoda asiakkaitasi kiinnostavaa sisältöä ja ottaa käyttöön vähintään neljä seuraavaa tapaa jakaa sitä asiakkaillesi.

  • Blogi
  • Tietopaketit
  • Referenssi-caset
  • Verkkokurssit
  • E-kirjat

Nämä asiat toimivat kulmakivinä koko sisältömarkkinoinnille.

8. Palkkaa kokeneita ja lahjakkaita alansa osaajia

Yrittäjä on vain niin hyvä kuin häntä tukeva tiimi. Jos haluat saavuttaa dramaattista kasvua leedien hankinnassa verkossa, tarvitset tietotaitoa ja assistentteja muilta ammattitatioisilta osaajilta. Tarvitset vähintään seuraavanlaista osaamista:

  • Kirjoittaminen
  • Graafinen suunnittelu
  • Web suunnittelu
  • Koodaus
  • Sisältö strategia
  • Asiakas hallinta
  • Sosiaalinen media
  • Sähköpostimarkkinointi

Etsi nämä tiimin jäsenet jo varhaisessa vaiheessa suunnitteluprosessiin. Heidän tietonsa auttaa asettamaan jalustan dynaamiselle kasvulle. Tutki mahdollisuutta saada koko tiimi käyttöösi yhdellä sopimuksella! >>

Älä luovuta! Menestyksen avaimet piilevät juuri siinä kohdassa missä sinä haluaisit luovuttaa.

Haluaisitko saada aikaan tuloksia?

Varaa puhelin neuvottelu

Ohjaamme yrityksesi kasvun polulle