BRÄNDÄYS PERUSTEET

Brändäys on oleellisin osa mitä tahansa yritystoimintaa. Vaikuttava brändikokemus luo merkittävän etulyöntiaseman, kun katsotaan yritysten välistä kilpailua. Mitä brändäys tarkoittaa ja miten se voi vaikuttaa vaikkapa pienenkin yrityksen toimintaan?

Kiteytettynä: brändisi on lupauksesi asiakkaalle. Se kertoo, mitä asiakkaasi voivat odottaa tuotteiltasi ja palveluiltasi, se erottaa sinut kilpailijoistasi. Brändisi kertoo siitä kuka olet, kuka haluat olla ja mitä haluat ihmisten oivaltavan sinun olevan.

Brändäys Prusteet:Oletko innovatiivinen, itsenäinen toimija alallasi? Vai kokenut ja luotettava vaihtoehto? Onko tuotteesi kallis ja korkealaatuinen vai edullinen, mutta silti hyvälaatuinen? Se ei voi olla molempia, eikä tuotteesi voi olla kaikkea kaikille. Sen tulisi olla sitä, mitä kohderyhmäsi asiakkaat haluavat ja tarvitsevat sen olevan.

Brändin perusta on logo. Verkkosivusi jotka myyvät kanssasi, pakkaus- ja mainosmateriaalit (joista kaikkien tulisi olla logolla varustettuja) viestivät brändistäsi.

Brändistrategia ja pääoma

Brändistrategiasi kertoo miten, mitä, milloin ja kenelle suunnittelet vieväsi brändin pääviestin. Osa strategiaa on esimerkiksi se, missä mainostat ja miltä viestisi näyttää ja kuulostaa. Johdonmukainen, strateginen brändäys johtaa vahvaan brändipääomaan – mikä taas sallii sen, että voit veloittaa tuotteistasi enemmän kuin mitä samanlainen ei-brändätty tuote. Esimerkkinä mainittakoon vaikkapa Coca-Cola, jota verrataan tässä mihin tahansa ”tavalliseen limuun”. Coca-Cola on rakentanut vahvan brändipääoman, joten se voi pyytää tuotteistaan korkeampaa hintaa ja saa myös asiakkaat maksamaan sen. Lisäarvo on sisäsyntyistä ja se tulee usein esimerkiksi emotionaalisen kiintymyksen kautta. Esimerkiksi Nike assosioi tuotteensa huippu-urheilijoihin, toivoen asiakkaan siirtävän tunteensa urheilijasta tuotteeseen. Nike ei myy urheilukenkiä vain kengän ominaisuuksien perusteella.

Määrittele brändisi

Brändin määrittely voi olla hankalaa, aikaavievää ja epämukavaa. Se vaatii vastaustasi ainakin seuraaviin kysymyksiin:

• Mikä on yrityksesi tavoite?

• Mitkä ovat tuotteesi tai palvelusi edut ja ominaisuudet?

• Mitä asiakkaasi ja mahdolliset tulevat asiakkaat ajattelevat yrityksestäsi tällä hetkellä?

• Mitä ominaisuuksia haluat heidän yhdistävän mielessään yritykseesi?

Tee taustatyötä. Opi nykyisten ja mahdollisten tulevien asiakkaiden tarpeet, tavat ja halut. Älä luota siihen, mitä luulet heidän ajattelevan. Tiedä, mitä he ajattelevat! Brändin ja sen strategian määrittely voi olla haastavaa, joten voit myös pyytää apua alan asiantuntijoilta.

Kun olet määritellyt oman brändisi, on enää saatava sana kiertämään!

Tässä muutamia helppoja vinkkejä:

• Hanki upea logo. Aseta se nähtäville kaikkialle!

• Kiteytä brändisi viesti tekstiksi. Mitkä ovat tärkeimmät asiat, mitä haluat viestiä brändilläsi? Jokaisen yrityksesi työtekijän tulisi olla tietoinen brändisi piirteistä.

• Yhtenäistä brändisi. Brändäys ulottuu kaikkiin yrityksesi näkökulmiin; kuinka vastaatte puhelimeen, miten yrityksesi työntekijät pukeutuvat asiakastapaamisiin, sähköpostinne allekirjoitukseen, kaikkeen.

• Luo yritykselle ”ääni”, joka vastaa brändiäsi. Tämän äänen tulisi näkyä kaikessa kirjallisessa viestinnässä, kuvamateriaaleissa, niin verkossa kuin livenä. Onko brändisi ystävällinen? Ole vuorovaikutteinen. Onko se elegantti? Ole muodollisempi.

• Kehitä slogan. Kirjoita mieleenpainuva, merkityksellinen ja ytimekäs toteamus, joka kuvastaa brändisi perusolemusta.

• Suunnittele malleja ja brändistandardeja markkinointimateriaaleihin. Käytä samaa värimaailmaa, logoasettelua, ilmettä ja fiilistä kauttaaltaan. Johdonmukaisuus ratkaisee.

• Ole uskollinen brändillesi. Asiakkaat eivät palaa luoksesi tai suosittele sinua muille, jos et ole brändisi lupauksen mittainen.

•  Muista olla johdonmukainen. Tämä summaa yhteen kaikki edelliset vinkit!

PYYDÄ TARJOUS!
2017-07-11T23:41:45+00:00
Soita!