konversio paranee kun pienentää poistumisprosenttia sivustolla

Markkinointia & Digijuttuja

13 tapaa parantaa konversiota ja kävijän sitoutumista verkkosivuilla

konversio paranee kun pienentää poistumisprosenttia sivustolla

Markkinointia & Digijuttuja

13 tapaa parantaa konversiota ja pienentää poistumisprosenttia verkkosivuilla

HUOM! Artikkelissa käsitellään välitöntä poistumisprosenttia. GA4 on tuonut muutoksia poistumisprosentin laskentaan, siitä enemmän artikkelin lopussa. Perusasiat eli sivustoon sitoutuminen vaikuttavat kuitenkin edelleen ja tässä artikkelissa siihen muutama hyvä neuvo.
Jos hakuliikenteen kasvattaminen, sähköpostilistan kerääminen ja konversio on tuottanut kohtuuttoman paljon vaikeuksia, on mahdollista, että sivustosi poistumisprosentti on liian korkea.

Toisin sanoen laskeutumissivusi vierailijat pakenevat pois, ennen kuin he edes antavat sinulle mahdollisuuden.

Yksi tapa parantaa konversiota on lisätä laskeutumissivuja. (landin page) Konversio tarkoittaa sitä, että kävijä suorittaa ennalta määritetyn toimenpiteen eli konvertoituu. Toimenpidetavoite verkkosivuilla voi olla tarjouspyyntö, yhteyden otto,  uutiskirjeen tilaaminen tai suoraan tuotteen ostaminen.

Jos huomaat välittömässä poistumisprosentissa kasvua sivustollasi, se on merkki siitä, että verkkosivujesi sisältö ja markkinointistrategia tarvitsevat uudelleen suunnittelua. Verkkosivujen suunnitteluun kannattaa panostaa, sillä ne ovat yrityksesi markkinoinnin ja ennen pitkää myynnin kulmakivi.

Poistumisprosentin pienentäminen auttaa parantamaan konversioprosenttiasiKun ymmärrät vähän konversioarkkitehtuurista, voit kehittää verkkoon selkeän strategian, joka kasvattaa myyntiä.

Konversioarkkitehtuuri kuvaaja kertoo eri osa-alueista jotka vaikuttavat konversioon

Konversioarkkitehtuurin osa-alueet.

Tässä artikkelissa käydään poistumisprosenttia yksityikohtaisemmin läpi. Näet myös, mitä digimarkkinoijat tekevät parantaakseen konversioprosenttiaan ja rakentaakseen menestyviä sivustoja, jotka tuottavat jatkuvasti liikennettä.

Mikä on poistumisprosentti?

Kun teet ahkerasti hommia sivustosi hakutuloksen parantamiseksi, yksi tärkeimmistä asioista joka kannattaa tehdä, on vähentää korkeaa poistumisprosenttia. Toisin sanoen korkea poistumisprosentti (bounce rate)on oire siitä, että strategiassasi on jotain vialla – et houkuttele oikeanlaisia kävijöitä tai kävijöiltä puuttuu hyvä käyttökokemus sivuillasi.

Mitä tarkoittaa poistumisprosentti ja kuinka vähentää sitä?

Mitä tarkalleen ottaen poistumisprosentti tarkoittaa?

Kun kävijä (potentiaalinen asiakas) vierailee sivustosi millä tahansa sivulla ja poistuu käymättä muilla saman verkkotunnuksen sivuilla, se on poistumista (bounce). Poistumisprosentti on prosenttiosuus kaikista kävijöistä, jotka tulevat sivulle ja poistuvat samalta sivulta ilman klikkausta muille sivustosi sivuille.

Korkea poistumisprosentti voi tarkoittaa, että sinulla ei ole houkuttelevaa ja hyvin jäsenneltyä laskeutumissivua, tai sinulla ei ehkä ole laskeutumissivua ollenkaan, mikä aiheuttaa CTA-sekaannusta pääsivullesi (homepage).

Alla on lueteltu 13 todistetusti hyvää tapaa vähentää poistumisprosenttia ja parantaa konversiota:

1. Paranna sisällön luettavuutta

Yksi syy siihen, että kävijät voivat poistua sivustoltasi, on huono luettavuus. Hyvä käyttäjäkokemus alkaa siitä, kun sisältösi on selkeästi luettavissa. Erityisesti suuret tekstimassat pelästyttävät lukijat, joten välttä niitä.

sisällön luettavuus vaikuttaa verkkosivujen käyttökokemuksen

On paljon yritysblogeja, joissa on hyvää sisältöä, mutta vähän muotoilua ja jäsentelyä. Tämä johtaa nopeampaan poistumiseen ja suurempaan poistumisprosenttiin.

Näin ollen kävijät eivät pääse kiinni sisältöön. Se ei luo hyvää käyttökokemusta.

Vaikka kertoisi hyvinkin teknisestä aiheesta, viesti on hyvä hajottaa palasiksi ja kirjoittaa niinkuin puhuu.

Ensimmäiseksi pääotsikko – iso ja jyhkeä. Sitten on hyvä käyttää väliotsikoita ja luettelomerkkejä artikkelin lukemisen helpottamiseksi.

Tässä on muutamia vinkkejä, joiden avulla voit muotoilla sisältöä ja tehdä siitä luettavampaa:

  • Käytä väliotsikoita, jotta saat enemmän selkeyttä aiheeseesi.
  • Avaa etuja tai huomionarvoisia asioita bulletpointtien avulla.
  • Käytä tarvittaessa runsaasti kaavioita, kuvia, kuvakaappauksia ja alan asiantuntijoiden vinkkejä.
  • Lihavoi avainsanoja muutaman kerran (älä kuitenkaan liikaa).
  • Kysy paljon kysymyksiä, jotta saat lukijat osallistumaan, sen sijaan että sisältöä vaan luettaisiin.
  • Lopeta sisältösi aina väliotsikolla  ”johtopäätös”. Tämä antaa lukijalle mahdollisuuden lukea nopeasti pari viimeistä sanaa ja ryhtyä toimiin. Tee johtopäätöksestäsi toimintaan aktivoiva.

Lähes jokaisessa WordPress-teemassa voit muotoilla sisältöä helposti ihanteellisen käyttökokemuksen saavuttamiseksi ja näin vähentää korkeaa poistumisprosenttia.

2. Vältä ponnahdusikkunoita – Älä häiritse käyttökokemusta

Tiesitkö, että 70% käyttäjistä sanoo, että heidän mielestään asiaankuulumattomat ponnahdusikkunat ovat ärsyttäviä?

Tämä ei tule muuttumaan koskaan – useimmat ihmiset vihaavat aina ponnahdusikkunoita. Sivustojen omistajien ja markkinoinnin asiantuntijoiden keskuudessa on keskusteltu intensiivisesti aiheesta: käytetäänkö ponnahdusikkunoita vai vältetäänkö niitä.

Ponnahdusikkunat voivat häiritä käyttökokemusta

Ponnahdusikkunat voivat häiritä merkittävästi käyttökokemusta

Jos ponnahdusikkuna häiritsee lukemista, varmaa on, että sivustolta poistutaan samantien. Jotkut käyttävät jopa aggressiivista tai kiusaavaa kieltä ponnahdusikkunoissaan, mikä tekee välittömästä lähdöstä todennäköisemmän.

Toisaalta taas ponnahdusikkunat toimivat, jos ne tukevat aihetta. Ei siis voida kiistää sitä tosiasiaa, että ne voivat myös kasvattaa sähköpostilistaasi nopeasti.

Jos haluat käyttää popup-ikkunoita, hyvä niin. Mutta jos haluat rakentaa kestävän sivuston, joka tuottaa paljon orgaanisia kävijöitä, harkitse ponnahdusikkunoiden rajoittamista tai välttämistä kokonaan. Tai tee niistä ainakin niin huomaamattomia ja ärsyttäviä kuin mahdollista.

Jotkut ponnahdusikkunat ovat hyvin suunniteltuja ja ne muuttavat vierailijat pitkäaikaisiksi lukijoiksi, mikä on osa konversion parantamista. Mutta kun puhumme hakukoneiden liikenteestä ja siitä, mikä käyttäjiä innostaa, niin se on loistava käyttökokemus (Ux/user experience)

3. Luo vakuuttavat toimintakehotuspainikkeet

Kun olet saanut kävijät kiinnostumaan otsikollasi ja kiinnostavalla sisällöllä, älä menetä heitä heikon CTA:n (toimintakehotuspainikkeiden) vuoksi. Asia, jota et halua, on poistumisprosentin kasvu. Haluat tietenkin parantaa konversiota, eli toivot että jokainen sivustolla kävijä ostaa tai ainakin miettii ostamista.

call to action painikkeet tulisi olla vakuuttavia ja saada kävijät kiinnostumaan mitä linkin takaa löytyy

Mitä tahansa teetkin, varmista, että CTA on vakuuttava. Sen pitäisi pakottaa käyttäjät klikkaamaan ja näkemään, mitä linkin takaa löytyy.

CTA: n optimoinnissa jokaisella elementillä on merkitys. Jopa niinkin pieni asia kuin painikkeen tekstin muuttaminen voi aiheuttaa huimia muutoksia. Painikkeen tulisi houkutella kävijöitä menemään vähintäänkin sivustosi ”palvelut” tai ”tuotteet” sivulle vähentäen siten poistumisprosenttia.

Ilmaisen kokeilujakson tarjoaminen ja asiakkaan kouluttaminen matkan varrella on varma tapa muuntaa enemmän kävijöitä asiakkaiksi.

Voit saada liidin ilman, että pakotat ostamaan. Tämä auttaa sinua saavuttamaan hyvän poistumisprosentin. Tarkista laskeutumissivusi, olipa kyse WordPress-teemasta tai ei, niin selvitä kuinka voisit tarjota jotain nopeasti ja helposti ja saada sivuston kävijät ryhtymään toimiin.

Muista, että hyvät toimintakehotukset parantavat käytettävyyttä. Kun näin tapahtuu, ihanteelliset asiakkaasi pysyvät mielellään sivustollasi. Jokainen sivustossasi vietetty sekunti parannetun CTA:n ansiosta parantaa konversioprosenttiasi ja alentaa poistumisprosenttia.

4. Paranna brändin tarinankerrontaa

Tarinankerronta ja sen tyyli valloittaa kohdeyleisösi, mutta sinun on tehtävä se taidokkaasti.

Tarinankerrontatapa voi herättää brändisi eloon.

Sinun on tunnistettava, kuinka ihmiset lukevat sisältöä. He skannaavat enimmäkseen sivua ja etsivät jotain, mikä erottuu. Se voi olla väliotsikko, sana, termi tai kuva. Tarinankerronta voi yhdistää nämä silmäänpistävät elementit muuhun sisältöön.

Ennen kaikkea tarvitset selkeyttä sisältöön. Tarinankerronta auttaa rakentamaasi sisältöä vetoamaan käyttäjiin dynaamisella, tunnepitoisella tavalla. Seurauksena on, että he alkavat luottaa sinuun enemmän. Ja kun kävijät luottavat sinuun, myös konversio paranee.

Miten sinun sitten pitäisi kietoa tarinankerrontatapa sisältöön, jotta saat haalittua uskollisen yleisön, joka mielenkiinnolla lukee verkkosivujasi, tarttuu tarjouksiin ja osallistuu seikkailuihisi?

Tee asiakkaista sankari: ”jos haluat sisältösi olevan ikimuistoinen ja johtavan todella liiketoiminnan kasvuun, niin tee asiakkaasta tarinan sankari”. – Ann Handley  Tarkoitus on asettaa asiakkaat etusijalle ja tarjota korkealaatuista sisältöä, jonka jakaminen on asiakkaalle hyödyllistä. Jakaminen myös osoittaa luottamuksen tason. Luottamus puolestaan parantaa käyttökokemusta.

Ole luotettava: Hyvä tarinankerronta syntyy intohimoisesta uskosta totuuteen.

Sinun täytyy laittaa itsesi asiakkaiden kenkiin ja nähdä asiat heidän näkökulmastaan. Mitä tahansa teetkin, älä valehtele heille vaikka aikomuksesi olisikin hyvä. Se vahingoittaa sekä uskottavuutta, että lukijoita. He lähtevät.  Tämä taas lisää poistumisprosenttiasi, kun epäillään, ettet ole aito. Yleensä vierailijat eivät sitten tule enää takaisin.

Tarinankerronnassa sinun on vältettävä kaikkea, mikä saattaa vaarantaa uskottavuutesi. Joten, ole rehellinen tarinasi.

5. Pidä blogisi tuoreena oikeanlaisella sisällöllä

Pitämällä blogisi tuoreena oikeanlaisella sisällöllä, saat aina parhaan tuoton sijoituksellesi (ROI). HubSpotin mukaan yritykset, jotka päivittävät bloginsa tuoreella sisällöllä säännöllisesti, tuottavat enemmän liidejä kuin ne, jotka eivät. On kuitenkin tärkeää erottaa tehokas sisältö oikeanlaisesta sisällöstä.

Tehokas sisältö saattaa herättää lukijoissasi ”vau” -reaktion, mutta se ei välttämättä ratkaise heidän ongelmiaan. Sen sijaan oikeanlainen sisältö herättää sekä ”vau” -reaktion, että antaa käytännönläheisiä vinkkejä, joista on apua ja hyötyä, ja joilla asiakas voi ratkaista ongelman.

Ennen kuin Google lisäsi responssiivisuuden vaikuttamaan sijoitustuloksiin, mobiililaitteiden poistumisprosentit (bounce rate) olivat luokkaa 60%. Mutta nyt, kun suurin osa on tehnyt korjausliikkeitä sivustollaan, ja sivustot näkyvät hyvin älypuhelimissa sekä tablet-laitteissa, poistumisprosentit ovat parantuneet (pienentyneet).

keskimääräinen poistumisprosentti (bounce rate ) eri päätelaitteilla

keskimääräinen poistumisprosentti (bounce rate) eri päätelaitteilla

Jos olet uusi bloggaaja, pelastuksesi on yksinkertainen WordPress-teema, jossa on oikeat lisäosat. Luotettavia lisäosia päivitetään usein ja ne ylläpitävät sivuston toimivuttta taustalla. Sinun tehtäväsi on enää saada vierailijat reagoimaan.

Lisäämällä jatkuvasti tuoretta sisältöä kasvatat vähitellen luottamusta. Muista, että lukijat ovat erittäin taitavia ja he huomaat harhaanjohtavat ja manipuloivat taktiikat.

Kun herätät luottamusta, kävijät palaavat sivustollesi. Ja kun palaavat vierailijasi ylittävät uusien vierailijoiden määrän, tämä alkaa kasvattaa konversioprosenttiasi. Voit saada ”enemmän tuottoa” palaavista vierailijoista, koska olet luonut luottamuksen välillenne. 

Jos ihmiset viihtyvät, lukevat ja katsovat sivustosi sivuja ja artikkeleita voi olla että olet onnistunut herättämään luottamuksen ja he palaavat takaisin.

6. Avainsanat, joilla on arvokasta liikennettä

Avainsanoilla on iso merkitys sisältömarkkinointikampanjassasi. Jos haluat parantaa sijoitustasi hakutuloksissa, aloita liiketoiminallesi arvokkaista avainsanoista, koska niiden ympärillä tuottoisa liikenne pyörii.

LinchPin SEO mukaan, täydelliset ja arvokkaimmat avainsanat sijoittuvat neljän tärkeän mittarin risteykseen:

  • Liikenne
  • Konversio
  • Henkilö
  • Brändi

täydelliset ja arvokkaimmat avainsanat löytyvät neljän tärkeän mittarin risteyksestä

Täydelliset ja arvokkaimmat avainsanat löytyvät neljän tärkeän mittarin risteyksestä

Tiesitkö, että 97% Googlen tuloista koostuu mainonnasta saaduista tuloista? Suurin osa heidän tuloistaan tulee kalliista avainsanoista.

Pelkkä sisällön kirjoittaminen blogiisi ei vähennä riittävästi poistumisprosenttia tai paranna tuloksia. Sinun on myös kohdistettava paukkuja avainsanoihin, joilla on arvokasta liikennettä. Nämä avainsanat puolestaan tuottavat sinulle arvokkaita asiakkaita.

Mitä nämä arvokkaat avainsanat sitten ovat?

Kaupalliset ja Informatiiviset avainsanat muodostavat kaksi pääluokkaa ja jokainen hakutermi kuuluu jompaan kumpaan luokkaan.

Informatiivisia avainsanoja käytetään tietoisuuden lisäämiseen, kun taas kaupalliset avainsanat johtavat tiettyyn tuotteeseen tai palveluun ja ohjaavat suoraan myyntiin.

Kun puhutaan arvokkaista avainsanoista, puhutaan niistä avainsanoista, jotka tukevat perusteellista ja tehokasta sisältöä ja jonka lukemiseen kävijät käyttävät enemmän aikaa.

Muista, että mitä enemmän aikaa he viettävät sivustollasi, sitä todennäköisemmin he haluavat lukea enemmän ja sitä enemmän he luottavat sinuun. Se vähentää poistumisprosenttisi puoleen tai jopa enemmän.

Sivustollasi voi olla myös kävijöitä, jotka eivät osta (ainakaan ensimmäisellä kerralla), mutta eivät myöskään poistu heti.

Jotkut avainsanat ovat tarkoitettu ”vain vierailevalle” -liikenteelle. He saattavat etsiä näitä avainsanoja, mutta he eivät ole sitoutuneita lukemaan jokaista kirjoittamaasi sisältöä.

Muut kuin arvokkaimmat avainsanat ovat kuitenkin hyvin kohdistettuja asiakkaan nykyisiin tarpeisiin. Jos sisällöntuottaja luo vakuuttavaa sisältöä kyseiselle avainsanalle, se voi kiehtoa yleisöä niin paljon, että sisältö luetaan mielellään ja vieläpä jaetaan muiden kanssa.

Arvokkaat avainsanat ovat tehokkaita. Ne eivät vain paranna liikennettä, sitoutumista ja konversiota – mutta parantavat myös auktoriteettiasi ja online-mainettasi.

Sivustot, joissa poistumisprosentit ovat korkeat, eivät rakenna auktoriteettia. Sivustoille on ehkä vain heitetty avainsanalla kyllästettyä sisältöä ilman sen kummempaa syvällistä strategiaa tai päämäärää.

Kuinka sitten löydät oikeat avainsanat, joilla on potentiaalia lähettää arvokasta liikennettä sivustollesi?

Se on itseasiassa paljon helpompaa kuin luulisi. Noudata seuraavia vaiheita:

Vaihe # 1: Siirry Google avainsana suunnittelijaan. Varmista, että olet kirjautunut sisään Gmail-tililläsi. Lisää pääavainsanasi + tarkenne hakukenttään ja napsauta ”hanki ideoita”.

avainsanasuunnittelija auttaa sinua löytämään tärkeitä avainsanoja

Avainsanasuunnittelija auttaa sinua löytämään tärkeitä avainsanoja.

Ihmiset, jotka käyttävät esimerkiksi avainsanaa ”hinta”, eivät vielä ole valmiita ostamaan. He yrittävät vain selvittää, mikä on paras palvelu tai tarjous, ennen kuin he tekevät lopullisen päätöksen.

Voit luoda kokonaisen artikkelisarjan ja viedä kävijöitä sivulta toiselle, mikä vähentää poistumisprosenttia. Voit asimerkiksi esitellä eri sivuilla  yrityksen tai ammattilaisen, hinnat, palvelut ja ehdot.

Otetaan esimerkki sivustosta Made for MumsHe esittelevät 20 eri ateriakokonaisuutta raskauden ajalle powerpoint-slideina – kukin slide on erillinen verkkosivu.

Kun lukijat liikkuvat sivujen läpi, he vähentävät poistumisprosenttia automaattisesti, kun he käyvät 20 erillisellä sivulla.

Vaihe 2: Kaiva arvokkaita tuotemerkkisanoja, joita hakija käyttää tietyn tuotemerkin eri mallien löytämiseen.

Tämä saattaa toimia parhaiten verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa. Mutta toimialallasi tunnetun brändin käyttö avainsanana ei ole kiellettyä, jos osaat käyttää sitä viisaasti.

Edelleen käytä avainsanasuunnittelijaa ja kirjoita tuotemerkin avainsana löytääksesi sen muunnelmat (esim. Nike-jalkineet ).

Voit muuttaa nämä arvokkaat avainsanat otsikoiksi, jotka houkuttelevat paljon orgaanisia klikkauksia ja jakoja somessa.

Avainsanat ovat:

  • Edulliset Nike-treenikengät
  • Nike jalkapallokengät 
  • uudet Nike-treenikengät

Tuoreet ja ”hyötylähtöiset” otsikot avainsanoille:

  • 20 edulista Nike-treenikenkää, alle 70 euroa
  • 9 parasta Nike-jalkapallokenkää, jotka sinun pitäisi nähdä
  • Uudet Nike-treenikengät: Mistä ostaa tyylikkäitä treenauskenkiä

Yhteenvetona, pidä seuraavat vinkit mielessä, kun etsit arvokasta liikennettä:

  • Valitse arvokkaat avainsanat, jotka johtavat asiakkaan pisteestä A pisteeseen B.
  • Valitse avainsanat, joissa käyttäjän aikomusta ei ole rajoitettu itse avainsanalla.
  • Kirjoita paras ja syvällisin sisältö, mikä ikinä mahdollista – älä ujostele, vaan tee siitä  emotionaalisesti relevanttia asiakkaillesi.
  • Älä lisää liikaa avainsanoja – tämä saattaa kääntyä itseään vastaan. Sen sijaan valitse LSI-avainsanat lisäämään kävijöitä. (LSI- avainsanat ovat semanttisia avainsanoja eli ihmisten tietyn aiheen ympärillä käyttämiä muita avainsanoja) LSIgraph on mm. hyvä työkalu, jolla löytää hyviä semattisia avainsanoja.

7. Houkuttele oikeanlaisia vierailijoita

Christina Halvorson kirjoitti teoksessaan Verkkosisältöstrategia , että ”parempi sisältö tarkoittaa sinulle parempaa liiketoimintaa”.

Poistumisprosentti kasvaa, jos saat vääränlaisia kävijöitä alusta alkaen. Tätä kutsutaan kohdistusongelmaksi.

Jos sisältöstrategiasi ei tuota oikeanlaisia kävijöitä eikä lisää myyntiäsi, on aika parantaa strategiaa. Ei ole mitään yhtä voimakasta myyntijuhtaa kuin julkaista uniikkia sisältöä, joka on ”oikeanlaista” kohderyhmällesi, käyttäen sellaista sisältöstrategiaa, jossa otetaan huomioon kävijän ostopolun eri vaiheet.

Virhe, jonka monet tekevät sisältömarkkinoinnissa, on laadukkaan sisällön puute, joka johtaa korkeaan poistumisprosenttiin. Mutta termi ”laatu” onkin suhteellinen. Suuri poistumisprosentti saattaa johtua myös täysin väärästä sisällöistä.

Sisältömarkkinoinnissa (yleensä yli 2000 sanaa) pidetään korkealaatuisina, koska niillä on taipumus vastata kaikkiin kohdeyleisön kysymyksiin tai huolenaiheisiin.

Toisaalta, tämä ei pidä paikkaansa muilla aloilla kuin vahvasti verkkoon painottuvilla aloilla.  Esim. terveys, viihde ja rahoitus aloilla, lyhyemmillä, informatiivisilla artikkeleilla on taipumus toimia paremmin myös sosiaalisen median alustoilla.

Tämä on tärkeä vinkki sinulle kampanjaa rakennettaessa tai sisältöä luotaessa: Kohdista aina oikeanlaisiin kävijöihin. Jos käytät Facebook-mainoskampanjaa, kaivaudu vähän syvemmälle ja tavoita oikeat ihmiset.

Oikean yleisön arvoa ei voida korostaa liikaa. Eräässä Forbesin haastattelussa, Robert Kiyosaki sanoi, että avain hänen menestykseensä on ”yksinkertaisuus.” rakennettaessa miljoonien dollarien brändiä finanssiosaamisen ympärille.

Kun luot oikenlaista sisältöä  ja jaat sitä oikeilla kanavilla, siitä muodostuu ketjureaktio ja saavutat viime kädessä oikean yleisön, joka on kiinnostunut palveluistasi. Näin tulet kehittäneeksi matalan poistumisprosentin.

HubSpotin- tutkimustiedot osoittavat, että 50% kuluttajan internetissä käytetystä ajasta vietetään heille räätälöidyn sisällön parissa.

8. Kirjoita houkutteleva metakuvaus

Monet yritykset eivät optimoi metakuvauksiaan hakukoneenkäyttäjille. Seurauksena on, että niiden klikkausssuhde laskee edelleen.

Ehkä he eivät uskoneet, että se olisi niin tärkeää – mutta itseasiassa se on. Kun käyttäjät kirjoittavat avainsanan Google-hakuun, kaikki hakusanaa vastaavat sanat lihavoidaan, jotta ne erottuvat  ja näin ollen houkuttelevat hakijaa harkitsemaan kyseistä hakutulosta.

Metakuvaukset ovat HTML-määritteitä, jotka kuvaavat tietyn verkkosivun sisältöä. Jos metakuvauksia ei ole erikseen asetettu, hakukoneet näyttävät verkkosivuistasi katkelman metakuvauksena, jotta käyttäjät voivat itse määrittää, onko tietty hakutulos heille oikea.

Metakuvauksen optimaalinen pituus on 155 merkkiä. Jos verkkosivun kuvaus on pidempi, jäljellä olevat merkit eivät näy hakutulossivuilla. Sen sijaan näet lopussa pisteet (…). Tämä voi johtaa korkeampaan poistumisprosenttiin, koska ihmiset kokevat tulevansa harhaanjohdetuiksi tullessaan verkkosivustollesi.

Ennen kuin voit kirjoittaa houkuttelevan metakuvauksen, sinun on ymmärrettävä hakutuloksen anatomia ja mihin metatunniste sopii.

Miten sitten kirjoitat houkuttelevan metakuvauksen?

Jos sinulla on jokin SEO-lisäosapaketti asennettu WordPress-blogiisi, metakuvaus on helppo tehdä. Jokaiselle julkaisemallesi artikkelille (joista jokainen on erillinen sivunsa) voit antaa ainutlaatuisen metakuvauksen. Käytä näitä vinkkejä:

Sisällytä avainsana: Koska metakuvaus on periaatteessa kohdistettu hakukoneenkäyttäjille, varmista, että heidän etsimänsä avainsana löytyy kuvauksesta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sinun pitäisi viljellä avainsanaa liikaa, jolloin tekstin sisältö saattaa kadottaa luettavuuden ja kuulostaa jopa oudolta. Eli tee juuri päinvastoin, kirjoita luonnollisesti. Sinun tarvitsee lisätä avainsana vain kerran metakuvaukseen.

Käytä toimintakehotusta: Hakukoneiden käyttäjät – ts. kaikki käyttäjät, tarvitsevat ohjausta. Sinun tulee kertoa heille mitä tehdä seuraavaksi. Esim. Klikkaa tästä, niin aloitetaan tms.

9. Luo useita laskeutumissivuja arvokkaille avainsanoille

Kuten tämän artikkelin alussa mainittiin, mitä enemmän laskeutumissivuja sinulla on, sitä parempi. Useammalla laskeutumissivulla voit luoda rikkaamman kokemuksen käyttäjillesi.

Yksi Google Analyticsin analysoimista mittareista on myös poistumissivu. Jos katsot Analyticsin raporttia, niin huomaat todennäköisesti, että suurin osa ihmisistä poistuu sivustostasi kotisivulta. Nopeus, jolla käyttäjät poistuvat sivustosi kotisivulta, korreloi usein korkeaan poistumisprosenttiin.

Voit ratkaista tämän ongelman luomalla lisää laskeutumissivuja, jotka perustuvat pääavainsanoihin tai tukevat niitä, ja joita ihmiset etsivät toimialallasi. Tässä artikkelissa puhuttiin aiemmin siitä, kuinka löytää arvokkaita avainsanoja, jotka lisäävät sitoutumista blogiisi sekä myös positiivista käyttökokemusta.

Kun sinulla on enemmän laskeutumissivuja, varmista ensin, että niissä on helppo navigoida, ja linkitä sitten kotisivulta kaikkille laskeutumissivuillesi. Laskeutumissivut kannattaa lisätä  navigointivalikkoon. Poistumisprosentti voi olla suurempi, jos ihmiset eivät löydä nopeasti mitä haluavat. Useammat laskeutumissivut auttavat tässä asiassa.

Jotkut yritykset, jotka ovat lisänneet laskeutumissivujen määrää 10: stä 15: een, ovat nähneet 55%: n lisäyksen liidien määrässä.

Ja mitä optimoidumpia laskeutumissivuja sinulla on, sitä alhaisempi poistumisprosentti on. Tämä parantaa huomattavasti myös konverisiota.

Joten miksi niin monet yritykset eivät luo uusia laskeutumissivuja? MarketingSherpan Landing Pages Handbook (2. painos) mukaan, se johtuu siitä, että yrittäjät eivät tiedä, miten edetä asiassa.

Onneksi korkeasti konvertoivan aloitussivun luominen on nyt helpompaa kuin koskaan. Voit käyttää valmiiksi tehtyjä malleja Unbounce- , Instapage- tai Onepagelove-sivustoista.

10. Nopeuta sivustosi latausaikaa

Kuinka tärkeä sivuston nopeus on käyttäjille? Kuluttajat odottavat verkkosivun latautuvan enintään 2 sekuntia. Kolmen sekunnin kuluttua kuluttajat eivät enää odota sivustosi latautumista – he siirtyvät kilpailijan sivustolle.

Mitä hitaammin laskeutumissivusi latautuvat, sitä korkeampi poistumisprosentti on. Ja Google on myös huolissaan sivuston nopeudesta – voit menettää sijoitustasi, jos sivustosi jatkuvasti latautuu hitaasti, mikä johtaa taas suurempaan poistumisprosenttiin.

Tärkeintä on tietää, että hidas sivusto voi estää potentiaalisia asiakkaita ostamasta sinulta.

Sivuston nopeutta wordpressissä voi parantaa merkittävästi optimoimalla kuvia esimerkiksi lisäosan avulla.

11. Aseta ulkoiset linkit avautumaan uudessa ikkunassa

Verkkosivujen suunnittelu käyttäjän näkökulmasta on tärkeä osa menestyvää web-suunnittelustrategiaa. Kun avaat ulkoiset linkit samassa välilehdessä, aiheutat käyttäjille turhia takaisin-painike klikkauksia. Tämä tarkoittaa sitä, että joka kerta kun käyttäjä napsauttaa linkkiä ulkoiselle sivulle, hänen on napsautettava Takaisin-painiketta palataksesi sivustollesi (olettaen, että he palaavat). Tämä vähentää sivusi näyttökertoja.

Ja jos he klikkaavat sivulla jonne päätyivät muita linkkejä, tulee heidän klikata takaisin -painikketta useita kertoja. Tämä on aikaa vievää ja ärsyttävää. Se lisää sivustolta poistumista- ja poistumisprosenttia.

12. Tee sivustostasi mobiiliystävällinen

Onko sivustosi responssiivinen? Kun potentiaaliset asiakkaat vierailevat sivustollasi, iPhonella, iPadilla, tablet-laitteella, näkyykö sivustosi oikein?

On aika viedä brändisi matkapuhelimeen, koska asiakkaidesi mobiililaitteet ovat mukana kaikkialla.

Elämme mobiili-aikakaudella. Lähes 95% asiakkaistasi on mobiililaitteissa, joten sivustosi on optimoitava heille.

Jos et ole vielä vakuuttunut, tässä on muutama nopea tosiasia:

1. 40% Youtuben katsojista käyttää mobiililaitetta

2. 48% kaikista sähköposteista avataan mobiililaitteella.

3. 65% kaikista Facebookissa katsotuista vidoista on moobiililaitteilla

4. 68% kaikista facebook tykkäyksistä tapahtuu mobiililaitteella

5. 73% kaikista Facebookiin ladatuista ja jaetuista kuvista on mobiililaitteelta

6. 90% Twitterin jaetuista linkeitä tapahtui mobiililaitteella

Muista, että Google seuraa käyttäjiä. Paras tapa saada Googlelta tarkkoja tietoja on seurata sivustosi käyttäjien toimintaa pöytätietokoneista ja mobiililaitteista.

Itseasiassa mobiiliystävällisyys on hyvinkin tärkeä tekijä. Tämä tarkoittaa sitä, että jos sivustosi ei ole mobiiliystävällinen, riippumatta siitä kuinka hyödyllinen sisältösi on, se ei sijoitu hyvin Googlen hakutuloksissa.

Testaa ensisijaisesti sivustosi seuraavien vaiheiden avulla:

Vaihe 1: siirryGooglen mobiililaitteille sopivaan testityökaluun.Lisää sivustosi URL-osoite. Napsauta “Testaa URL-osoite” -painiketta:

Odota sivun käsittelyä:

Vaihe 2 : Tarkista tulos. Jos sivustosi on mobiiliystävällinen, näet seuraavankaltaisen sivun:

mobiiliystävällinen sivusto ja sen toimivuus on mahdollista tarkastaa

Mobiiliystävällinen sivusto ja sen toimivuus on mahdollista tarkastaa testityökalulla

Monilla yrityksillä ei ollut aiemmin responssiivista (ts. Mobiiliystävällistä) sivustoa. Kun Google lisäsi algoritmiinsa  responssiivisuuden, seurauksena oli, että lukuisilla sivustoilla nähtiin laskua hakutuloksissa ja liikenteessä.

Jos olet WordPress-teeman käyttäjä, on erittäin helppoa tehdä sivustostasi responssiivinen.

13. Näytä luotettavalta

Sana ”luotettavuus” on kyky inspiroida uskoa tai luottamusta muihin ihmisiin. Aivan kuten maine, luotettavuus ei ole se mitä sanot itsestäsi, vaan se kuinka muut ihmiset ymmärtävät sinut. Uskottavuudella on merkitystä – älä sivuuta sitä.

Onhan yrityksesi ilme ammattilaisen suunnittelema? Sillä miltä yrityksesi näyttää, on iso merkitys uskottavan ja luotettavan mielikuvan luomisessa kävijöiden mielissä. Jos verkkosivusi ja yrityksesi ilme vaikuttaa kömpelöltä ja itse tekaistulta on asiakasta vaikea vakuuttaa. Sijoita graafisen suunnittelijan suunnittelemaan logoon ja yritysilmeeseen.

Mitä tahansa teetkin verkossa, huomaa, että kaikki kaikessa ei ole nopeasti rikastuminen ja maineen kasvattaminen periaatteidesi kustannuksella. Käytä sen sijaan kaikki mahdollisuudet auttaa muita.

On vaikea antaa tarkkaa muistilistaa mitä tulisi tehdä henkilökohtaisen uskottavuuden lisäämiseksi. Mutta läpinäkyvyys ja arvokkaan tiedon ilmainen luovuttaminen on tärkeitä asioita, jos haluaa saavuttaa menestystä. Mitä luotettavampi olet, sitä enemmän rahaa ansaitset. Consumer Web Watch -yrityksen tekemässä tutkimuksessa todettiin, että neljä käyttäjää viidestä ilmoittaa, että on tärkeää luottaa verkkosivuilla lukemiinsa tietoihin.

Lyhyesti sanottuna, et osta ihmisiltä, joihin et luota.

Uskottava sivusto toimii seuraavasti:
  • Saa ihmiset luottamaan ja uskomaan mitä sivustolla sanotaan (sisältö)
  • Antaa ihmisille vakuutuksen siitä, että heidän henkilökohtaiset tietonsa ovat turvassa
  • Poistaa ostamisen esteitä (pitäisikö minun ostaa vai ei)

ConversionXL: n perustaja Peep Laja jakaa joitain tapoja, joilla voit tehdä sivustostasi erittäin uskottavan käyttäjien silmissä:

1. Web designilla / verkkosivujen suunnittelulla on iso merkitys. Ihmiset määrittelevät kirjan sen kansien perusteella ja verkkosivusi sen ulkoasun perusteella. Jos suunnittelet verkkosivusi itse, etkä ole web designer, sivut yksinkertaisesti ovat surkeat. Ihmisiä tunnetusti kiehtoo esteettiset asiat ja luotamme psykologian mukaan orjallisesti kauniisiin ihmisiin. Tämä sama pätee verkkosivuihin. Verkkosivut, jotka ovat puoleensa vetävät, selkeät ja jäsennellyt luovat hyvän, luotettavan ja ammattitaitoisen fiiliksen kävijöille.

2. Osoite ja puhelinnumero näkyviin kokoajan. Lisää ne Footeriin ja riippuen sivustostasi, myös headeriin

3. Tee yhteydenottaminen helpoksi. Yhteystiedot tulisi olla päänavigaation viimeinen linkki, aina.

4. Viesti relevanttia asiaa. Verkkosivut joiden sisältö on relevanttia, ovat kävijöiden silmissä luotettavimmat. Jos mahdollista räätälöi sisältö käyttäjien mukaan ja sen mukaan miten he ovat toimineet sivustollasi.

5. Käytä selkeää kieltä. Ihmiset eivät luota siihen mitä he eivät ymmärrä. Kirjoita niin kuin puhut ja käytä samaa kieltä mitä asiakkaasi käyttävät.

6. Krjoitusvirheet saavat sinut näyttämään vähemmän luotettavalta. Kirjoitusvirheet annetaan anteeksi blogikirjoituksissa, mutta ne on anteeksiantamattomia kotisivulla, tuote/palvelusivuilla. Linkitä ulkoisiin sivustoihin, jotka ovat relevantteja oman liiketoimintasi kannalta.

7. Linkitä ulkoisiin sivustoihin, jotka liittyvät  aiheeseesi ja yritykseesi. Jos joku on sattumoisin kirjoittanut yrityksestäsi artikkelin, linkitä niihin juttuihin. Artikkelin kirjoittajan ei tarvitse olla tunnettu taho, mutta se tietysti auttaa.

Verkkoasiakkaat ovat innoissaan ostaessaan brändeiltä, kuten Apple Amazon ja Zappos , koska nämä merkit ovat heidän mielessään luotettavia.

Johtopäätös

Tässä artikkelissa on kerrottu useita tapoja parantaa konversiota(Increase Conversion Rate)ja vähentää poistumisprosenttia(bounce rate). Mutta ilman korkealaatuista sisältöä, konversion parantaminen ja poistumisprosentin vähentäminen voi olla hyvinkin vaikeaa.

Jotta onnistuisit tässä, kartoita sisältöstrategia ja julkaisukalenteri. Paremman konversion saa kun sisältö on mielenkiintoista. Se on asia, jonka eteen jokaisen sivuston omistajan on työskenneltävä – lisäämällä asteittain käyttäjien käyttämää aikaa sisällön lukemiseen.

Ennen kaikkea pysy johdonmukaisena. Jotkut tässä artikkelissa olevista strategioista voisivat tuottaa melko nopeitakin tuloksia, mutta älä odota sitä. Kasvata sivustosi yleisöä. Kun miellytät kävijöitäsi, he kertovat mielellään muille sinusta – ja parantavat siten liikennettä.

Löysitkö jonkun näistä 13 tavasta parantaa konversiota ja vähentää poistumisprosenttiasi hyödylliseksi? Jaa kokemuksesi alla.

Laske poistumisprosentti GA4:ssä

GA4 mittaa poistumisprosenttia eri tavalla.

GA4:n välitön poistumisprosentti lasketaan nyt sitoutumisprosentin käänteisarvona. Tai toisin sanoen: GA4-välitön poistumisprosenttisi on niiden istuntojen prosenttiosuus, jotka eivät olleet sitoutuneita.

Poistumisprosentin laskemiseksi meidän on siis myös tiedettävä, mikä on sitoutunut istunto. Googlen mukaan GA4:n sitoutuneet istunnot täyttävät vähintään yhden seuraavista ehdoista:

  • Kesto yli 10 sekuntia
  • Sisältää konversiotapahtuman
  • Sivulla on yli 2 näyttökertaa

Poistumisprosentin laskemiseksi sinun on jaettava poistuneiden istuntojen määrä (ne, jotka eivät täyttäneet yllä olevia ehtoja) istuntojen kokonaismäärällä ja kerrottava sitten 100:lla saadaksesi prosenttiosuuden.

GA4:n välitön poistumisprosentti = poistuneet istunnot (ei-sitovat istunnot) / istunnot yhteensä x 100

Joten jos sinulla oli 10 000 vierailijaa viime kuussa ja 8 000 heistä oli sitoutuneita GA4:n mukaan, välitön poistumisprosentti olisi 20 prosenttia käyttämällä seuraavaa poistumisprosenttilaskelmaa:

Mittareiden lisääminen raportteihin

GA4:n välitön poistumisprosenttiraporttia ei nykyään enää ole. Ei missään alustan vakioraporteissa. Jos haluat nähdä nämä mittarit raporteissa, sinun on muokattava raporttia. Voit muokata raporttia, jos olet muokkaaja tai järjestelmänvalvoja. Voit lisätä mittareita vain erittelyraportteihin.

  1. Kirjaudu Google Analyticsiin.
  2. Valitse vasemmasta valikosta Raportit 
  3. Siirry muokattavaan raporttiin, kuten ”Sivut ja näkymät”.
  4. Klikkaa oikeasta yläkulmasta Muokkaa raporttia 

Oletko valmis näkemään tuloksia?

Varaa maksuton auditointi

kuinka verkkosivujesi konversioprosenttia on mahdollista parantaa.